Saturday 24 November 2012

kahwin vs solo

letak gamba dorang sebab ritu
 tgk majlis kawen dorg kt utube..
grand.. xpe la berkemampuan
saje je tu.. tajuk kemaen lagi thrill nye.. hehe blajo pun tak habes lagi.. ops ops.. aku tak cakap yang kawen mase blajar ni tak boleh.. ramai je boleh survive kawen mase study malah dapat elakkan maksiat kot. tak kire lah dari segi perbuatan or hati o pape je lah.lagi satu bile kawen murah je rezeki klo ade anak lagi lah bertambah rezeki tu.. erm.. tapi untuk yang banyak main lagi tak siyes macam aku ni. kena pk banyak kali la. klo pasal kawen awal tu..lagipun klo la duit tu boleh jatuh dari langit maw je aku kawen skrg pn.. hehe*macam la ade yang nak.. kuikui.. merujuk kepada kaji selidik yang aku buat sendiri n banyak kepada memandai buat.. ade pro n cons nye.. ape-ape pun perancangan Allah itu maha adil.. DIA letakkan semua bende pada tempatnye..<= act tu definisi adil bagi aku la..
di bawah ni beberapa kaji selidik mengikut situasi:-

1. situasi: duit
kahwin : alah dah kawen lagi saving.. semua share.. tak payah nak pikir pape lagi. famly je la
solo: uiittt gile tak payah pikir.. mas kawin ?? hantaran?? walimatulurus??? simple macam mane pun duit                            tak dek duit xgune jugak. duit ptptn pn lepas-lepas tampung study je.

2. situasi: keluarga
kahwin: bagus nak.. kawen awal. tak pela even still blaja pun.. bapak ade ni haa boleh je tanggung ko laki bini.. yang penting kawen awal. tak dek la bapak buang duit upah spy follow korang jo.
solo: ko nak kawen langkah mayat omak ni haa.. klo ko xdapek nak bagi omak seribu sebulan jangan mimpi nak kawen..*pinjam ayat membe dlm kelas R_F_E_.. A.K.A CIRCLE.  adik-adik ko berderet lagi nak blaja ni.

3. situasi: komuniti
kahwin: kompen ni.. kompen.. kalau tak pregnant dulu konpen ni terlanjur.. bak kato pepatah terlajak perahu boleh undur balek.. trlajak buek.. ampun.. kene cingcang la... ape la jadah la kawin.. bukan nak tolong mak bapak dulu pun..
solo: uiihhh cantik..*kalau yang lelaki..hensem sungguh!! tapi mushkil tak dek orang nak. anak si MEAH*name rekaan je ni. xdek kaitan ngn hidup atau mati..spm je pn.. kawen dengan anak manager.. hantaran pun boleh tahan.. plek.. plek.. blaja dekat u.. tap single..prangai tak elok la tu.

 ni hanya sedikit contoh situasi yang saya peroleh dari memerhati, mendengar dan berborak..ade ya ok dan ade yang ko..dan sebahagaian besar mesti banyak tanggapan negatif.. kesian betol.. kawen salah.. tak kawen salah.. dunia.. dunia.. tapi yang tolong famly dlu tu btolla.. tapi kalau kawen pun still lagi boleh tolong famili, kawen je la.. ape-ape pun restu orang tua amat penting... Allah tak kan redha selagi ibu sendiri tak redha dengan anaknye..  pikir pikirkan.. Assalamualaikum..


p/s: doakan saya dapat jodoh kawen awal hehehe..amin..

3 comments:

  1. Wajib dah kawe aku ni..ahaha

    ReplyDelete
  2. kawan tu saing kan..adoi,fail lagi kelantan aku..

    ReplyDelete
  3. hehe ko kne amk kursus ngn aku lagi ni.. kehkeh

    ReplyDelete